VÝBĚR ZE SOUČASNÉ ČESKÉ LITERATURY PRO DĚTI A MLÁDEŽ 2016/2017


Ilustrovala Petra Goldflamová Štětinová
Zvole u Prahy, Nakladatelství Andrej Šťastný
2016, 104 stran
ISBN 978-80-86739-66-3
věk 8+

ARNOŠT GOLDFLAM

3× AGÁTKA KULHÁNKOVÁ

Neslýchaná dobrodružství Agátky Kulhánkové ze 4. A začínají v okamžiku, kdy se neškodně vyhlížející stařenka na tramvajové zastávce projeví jako psychopat a zavleče nebohou školačku do hlubokého lesa. Dívka tam asistuje při výroční slavnosti pořádané národem liščích lidí a poté se bohatě obdarována vrací domů, kde je vzápětí stržena do víru dalších dvou neuvěřitelností. Pomáhá zlomit alchymistovu kletbu, dokonce čelí organizovanému zločinu. Goldflam srší fantastickými nápady, avšak neustále je uzemňuje spikleneckým pomrkáváním na čtenáře, jemuž předvádí celou paletu zcizovacích efektů včetně občasného přiznání autorské bezradnosti. Agátčiny příhody se tím pádem rodí dětem přímo před očima – a náhled do této „dílny“ provázený obavami o krk fiktivních hrdinů zážitek z četby násobí. Ilustrace spolu s grafickou úpravou, která odlišuje vypravěčovy poznámky, podtrhují humor hororové grotesky.

Arnošt Goldflam (1946), dramatik, scenárista, režisér a herec, absolvoval činoherní režii na brněnské JAMU, kde také do roku 2013 vyučoval. Nyní je garantem oboru Literární tvorba na VŠKK v Praze. V letech 1978–1993 profiloval poetiku HaDivadla, v jehož hrách spojoval mýtus s realitou a tragédii s absurdnem. Účinkoval jako moderátor televizních pořadů pro děti. V oblasti prózy pro nejmenší debutoval pohádkovými cykly Tatínek není k zahození (Magnesia Litera 2004) a Tatínek 002 (2006), v nichž sebeironicky uchopil otcovskou roli. Smysl pro černý humor prokázal v inovativním hororu Standa a dům hrůzy (2008) a ve svazku Pohádky – O nepotřebných věcech a lidech (2014).

Petra Goldflamová Štětinová (1970) vystudovala scénografii na pražské DAMU. Věnuje se jevištní výpravě, tvorbě kostýmů a grafickému designu pro divadla v Praze, Hradci Králové, Plzni a Brně. Ilustracemi doprovází knížky pro děti, které píše její manžel. Umocňuje jejich nadsázku a vtip, ale neméně blízká je jí poetičtější poloha, jíž se vyznačují obrázky ke Goldflamově próze o přátelství osamělého vdovce s malým děvčátkem Příhoda málo uvěřitelná (2016).

Návrat zpět